4 ianuarie 2011

Și încă un fragment

Bine. E atât de... Stai puţin, nu ştiu cu ce să încep... Înainte de toate, trebuie să ştii pe unde vine Portugalia. Ştii? E chiar la marginea Europei. Ai acasă o hartă? Chiar la margine, unde se termină continentul. Şi nu-i că se termină pământul şi-ncepe un lac. E altceva. Nu mai e nimic, numai marea. Nu se mai vede malul celălalt, nicăieri. O apă fără sfârşit. Acolo trăiesc portughezii ăştia. E o ţară destul de săracă, ştii? Nu prea au de niciunelea, oamenii. La oraş le mai merge cât de cât, da’ ăia care trăiesc pe malul mării sînt foarte săraci. Dacă n-ar fi marea, nici n-ar putea să trăiască. Trăiesc datorită mării. Pescuiesc şi aşa. Aproape toţi. Poate chiar toţi. Şi se simt bine, nici nu vor să facă altceva. Le place liniştea, sunt foarte paşnici. Sînt foarte sentimentali, le place să chefuiască, să cânte, să bea, şi toate în stilul lor specific... Nu chefuiesc ca noi. Sunt mai subtili. La ei totul e legat de vis, de reverie. Seara sau după masa, când apune soarele, se aşează toţi pe mal. Când nu mai au treabă, când au terminat cu pescuitul, chiar înainte de cină. Se aşează frumos, pe rând. Unii fumează pipă. Nu prea vorbesc, doar stau. Şi se uită la mare. La apa nemărginită. Închipuie-ţi, numai apă, apă cât vezi cu ochii. Şi undeva în depărtare totul se-nceţoşează, încât poţi să vezi pământul rotindu-se, lent, poţi să vezi cum apa se înclină la orizont. Stau şi se uită. Şi n-aud decât foşnetul valurilor. Şi visează. Visează ceva ce nu se poate atinge. Încep să dorească ceva, ceva ireal, îi cuprinde un sentiment ciudat, dorinţa de ceva ce nu poţi obţine niciodată. Şi soarele apune. Apune de parcă şi-ar lua rămas bun înainte de a părăsi cerul. Parcă şi-ar lua rămas bun de la iubita lui. Coboară de pe orizont şi se cufundă încet în apă, lent, liniştit. Totul se-ntîmplă în câteva minute. Când soarele a dispărut în mare, nu mai vezi apa. Rămâne doar neantul. Şi portughezii stau, aşa cum stăm noi acum, îşi fumează pipa, şi privesc neantul. Simt neantul. Şi sunt trişti. Da, sînt trişti. Pentru că neantul se află în faţa lor. Lumea se termină şi rămâne doar apa. Doar neantul infinit, îndepărtat. Au şi un cuvânt pentru a descrie sentimentul ăsta: saudade. Nu se prea poate traduce, înseamnă cumva melancolie, sau ceva asemănător.

Portugalia by Zoltan Egressy

5 comentarii:

  1. nu degeaba mirciulica e. narcomanu se/ndragostise de tara aia :) suadade, cred ca are ceva din/cu 'dor' al nostru - dac il iei inainte de manelizare :)/:(

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna Ziua!
    Eu sunt Vlad, unul dintre membri Radio Whisper - un radio antimanele dedicat bloggerilor şi nu numai.
    Am găsit întâmplător blogul tău, am citit câteva articole şi nu am vrut să ies înainte să te felicit – mi-a plăcut mult ce am găsit aici. Am fost atras de subiectele interesante si de originalitatea articolelor. Felicitari ! Noi promovăm la radio diferite articole ale bloggerilor, iar azi am promovat un articol de-al tău; am specificat sursa articolului şi am deschis şi un subiect pe baza acestuia. Dacă doresti, poţi să ne recomanzi orice articol, iar noi îl vom promova.
    Ne-ar face plăcere să ştim că ai dori să ne susţii în acest proiect de radio şi să accepţi o eventuală colaborare.
    M-am gândit aşadar să vin cu o propunere:
    Pe Radio Whisper se difuzează toate genurile de muzică, exceptând manele şi piese necenzurate. Avem şi câteva emisiuni, ştiri etc. Ne-am propus să realizăm un proiect mare, iar pentru asta avem nevoie de susţinerea şi ajutorul tău şi al celorlalţi colegi bloggeri. Dorim să creăm o echipă cât mai complexă de oameni cu un talent aparte şi m-am gândit că poate ai vrea sa ni te alături şi să colaborăm (binenţeles, pe unul dintre domeniile care îţi place). Dorim de asemenea să îţi acordăm un scurt interviu. Pentru noi sunt importante ideile şi modul de a gândi al bloggerilor şi al ascultatorilor noştri.
    Îti multumesc pentru timpul acordat, iar acum îti propun sa adaugi linkul sau bannerul nostru pe blogul tău şi să ne dai add la id-ul asculta.whisper sau un e-mail, tot la asculta.whisper@yahoo.com, pentru a discuta mai multe.

    www.radiowhisper.com
    Multumesc,
    Cu stimă Vlad!

    RăspundețiȘtergere
  3. superb articolul despre portugalia...mi-a amintit de fado ("destin"), un gen muzical care descrie acest sentiment de saudade, de jale la noi...provocat de o pierdere ireversibila...
    totodata mi-a amintit de un film minunat "lisbon story" in regia lui wim wenders.

    http://www.youtube.com/watch?v=MDFacQZZI2g&feature=related

    RăspundețiȘtergere